V kabině parní mašiny do lomů Mořina

Mezi lomy velká a malá Amerika je dodnes funkční vápencový lom a až do Mořiny vede železniční trať. Používá se jako vlečka pro odvoz materiálu.

Párkrát do roka ale na trať najedou parní mašiny s osobními vagony. Možnost svézt se přímo na parní mašině jsem nemohl odmítnout. Než se mašina ráno rozjede, musí se na to připravovat celou noc.

Voda uvnitř kotle má teplotu 200 stupňů. Pára, která mašinu pohání, má 14 atmosfér.

Uvnitř kabiny strojvedoucího dominuje hlava, která rozvádí tu páru přímo z kotle na jednotlivé spotřebiče. Kompresot, napáječ, umělý tah, píšťala, všechno je na páru. Dokonce i turbína, kterou si stroj vyrábí vlastní elektřinu.

Železniční trať se dochovala jen z jedné třetiny. Původně měřila víc než 30 kilometrů a vedla z Mořiny až do Kladna. Je to navíc jedna z nejstarších tratí u nás. První část se začala používat v lednu 1858. Postavit víc než 20 kilometrů trati trvalo tehdy necelé tři měsíce. Část trati z Nučic do Kladna přestala fungovat už v roce 1968. Dochoval se úsek z Mořiny do Nučic.

Samotné řízení mašiny je na dvě páky. Jednou pákou se určuje směr a výkon stroje. Druhá otevírá přívod páry. Dvojitá je i brzda. A když se tenhle hřmotící stroj rozjede, stojí to za to. Podívejte se.